Tuesday, March 4, 2014

الحب

عزيزي القاريء اذا كنت دخلت عشان العنوان وفاكر انك هتلاقي معلومة تهمك او تجربة تفيدك عن الحب فا احب اقولك انا لست اسامة منير! ارجو منك التركيز لمدة بسيطة وبعد كدة ابقي روح دور عن قصص الحب الخيالية او حتي كتاب كيف تصتادين عريسا! بلا بلا بلا ... سؤال هو ليه حضرتك لما شوفت العنوان تخيلك اني هكتب عن قصة الحب المستحيلة والبنت اللي كانت طول عمرها بتدور علي الحب لحد اما تلاقيه وتتجوز اللي بتحبه بغض النظر عن الصعوبة والمهمات المستحيلة في انهم يكونو مع بعض ودا بيكون ناتج 300 حلقة في المسلسل التركي! ويتكتب في الاخر النهاية اللي هي من المفترض بتكون سعيدة مع ان الواقع غير كدة ... المهم التفاصيل دي اساسا مش مهمة الموضوع الاهم هو ليه لما بنسمع كلمة حب في اي حتي مش بيجي في دماغنا غير قصص الحب وبس؟! ليه  ميكونش الحب دا لعائلتي او اخواتي او اصحابي ... للدرجادي وصل بينا الحرمان العاطفي للمرحلة دي اننا منفكرش في الحب غير بكدة!! ع مدار السنين اللي فاتت كل اما اقعد مع اصحابي في حته واقولهم تعالو نتكلم ع حاجة نفتقدها دلوقتي وهي الحب ... الاقي اللي تبص في الارض وتكسف واللي تبدأ تحكيلي عن روميو بيه واللي تقولي لا انا مبفكرش اصاحب دلوقتي! حتي لما جيت اتكلم مع اخويا لقيته بيحكيلي عن البنات اللي حبهم وكمان ماما جيت اقولها تعالي نتكلم عن الحب لقتها بتقولي كنت متأكدة انك هتسألي السؤال دا واي حد بيمر بالمرحلة دي ومراهقة وبلا بلا بلا ... ممكن حد يقول في نفسه دلوقتي ان انا عايزة اعيش دور العاقلة احب اقولك انا بتكلم عن واقع مش اكتر واللي كتبته دا مجرد رأي حر عمره ما هيتعارض مع فكرة مختلفة .... بس في الاخر انا برضه ملقتش اجابة مقنعة لسؤالي؟! اللي هو ... احنا ليه شايفين الحب من وجه واحد بس؟! في الختام كدة طلب صغير .... ياريت كفاية تشويه في الحب 

No comments:

Post a Comment